Top 15 fejl din grafiker ikke må begå…


I så fald er vedkomne måske slet ikke grafiker…

Young woman "oops" , isolated on white

Nr. 15 – Simpelt Tyveri
Sjæler eller låner andres design. Det er bare et no-go og det er så ærgerligt at blive taget i det.

Nr. 14 – Filtre
Bruger klassiske Photoshop filtre. Ja det er rigtigt sjovt og man kan lave fine ting med det. Men andre designere krummer tæer, når de ser, at der er lagt Plastic Wrap på dine bullets, eller sat Lens Flare på dine billeder. Det er sjovt til privat brug og invitationer til børnefødselsdagen, men det holder ikke ude i den virkelige verden.

Nr. 13 – 90érne
Følger ikke med tiden. Hvis din grafiker insisterer på, at din webside skal ligne noget fra 90érne, med serif-skrifter og en menu i højreside, med blå understregede links. Eller laver skygger på ALT i dine kataloger. Så er det tid til at minde vedkomne om, at vi er kommet langt siden. Hold dig opdateret, se på hvad der rører sig og sørg for at dit design er nutidigt, eller endnu bedre tidløst design, hvis din designer formår dette.

Nr. 12 – Målgruppe
Glemmer din målgruppe. Nogen grafikere laver de flotteste designs, der sælger varen og burde virke helt efter bogen. Men ak det virker ikke, fordi de helt har glemt modtageren af budskabet eller kunden. Målgruppen er ramt helt ved siden af og alt er tabt. HUSK derfor altid at undersøge hvem der er målgruppen og sørg for at designe til denne.

Nr. 11 – Kritiske øjne
Glemmer at spørge andre til råds. Design er en proces og derfor er det en god idé med nogle sparringspartnere. Er din grafiker ikke en del af et fast design team, hvor alle er med inde over og derved får set tingene fra alle vinkler, så burde vedkomne alliere sig med en anden grafiker, og aftale at de bruger hinanden til feedback på diverse opgaver. Det er ALTID godt at få andre øjne på dit design, hvis man har siddet med det længe.

Nr. 10 – Luft og tomt rum
Glemmer luft og tomt rum i sine designs. Det er en typisk og ærgerlig fejl når en grafiker gerne vil udfylde HELE papiret, og glemmer at tænke luft med ind. Luft gør tekst lettere at læse, og giver et lettere og bedre design. Husk også at man kan få for meget luft, så sørg for at finde den flotte gyldne mellemvej.

Nr. 9 – Kant
Designet holder ikke kant. Det vil sige at dine tekster og billeder osv. helst skal ligge op af en usynlig kant (grafikerens hjælpelinjer i In-Design) så du sikre at dit design ikke ser rodet ud. Hvis dit design skal se æstetisk og harmonisk ud, skal elementerne holde kant med hinanden. MEN HUSK, alle regler er til for at blive brudt og hvis du bevidst ikke holder kant, så skal det være tydeligt at det er med vilje og en del af designet.

Nr. 8 – Justering
Luften imellem bogstaver justeres ikke på store ord og overskrifter. Det er vigtigt fordi de klassiske fonte på computeren er skabt til brødtekst, og derfor er der ikke taget hensyn til, hvordan ordet ser ud, når det kommer op i stort format. Derfor skal man ind og justere, så mellemrummet mellem bogstaverne SER rigtigt ud, selvom det bliver forskelligt fra bogstav til bogstav.

Nr. 7 – Rød tråd
Glemmer den røde tråd. Genkendelighed er vigtigt, når der laves flere forskellige designs for det samme firma eller produkt. Derfor husk at bevare en rød tråd, så det altid er tydeligt, at din reklame har den samme afsender. MED MINDRE, du bevidst prøver at skjule det, og derved laver en af de der reklamer, hvor man skal opdage afsenderen bagefter.

Nr. 6 – Font-overload
For mange fonte i et design. Der findes nogle gyldne regler, der siger at øjet godt kan lide ting der gentager sig, og derfor vil det irritere beskueren, hvis der er for mange forskellige fonte i dit design. Flere end 2 fonte skal overvejes nøje, og helst undgås. MEN HUSK, du må gerne bruge den samme font både som fed, kursiv og i flere størrelser.

Nr. 5 – Lav opløselige billeder
Bruger billeder med lav opløsning, der ikke egner sig til tryk (dsv. under 300 dpi.). ARRGGHH det må man aldrig gøre! Trykkeriet vil rive sig i håret, og nægte at tage ansvar for det færdige resultat og du vil helt sikkert ikke synes, at de slørede billeder er særlig gode når du ser det færdige resultat. Sørg for at gøre dig selv den tjeneste, at undgå diskussionen med dit trykkeri og din grafiker, og brug aldrig andet end høj opløselige billeder.

Nr. 4 – Farve-overload
Benytter for mange farver. Sørg for altid at vælge en farvepalette inden du laver dit design. Du må gerne bruge sjove og mærkelige farver, bare du på forhånd har bestemt dig for hvilke, og holder dig til en farvepalette. Brug meget gerne farverne i dit firmas brand eller logo og design manual.

Nr. 3 – Budskabet
Glemmer hovedbudskabet. Nogen grafikere tænker mere på det lækre design, frem for at sælge produktet. Det er muligt at det er skide flot, men hvis kunden ikke opdager, hvem der er afsender, eller hvilket produkt der sælges, så virker det ikke. Alle grafikere ved, at den klassiske ”købmandsreklame”, der er plastret til fra top til bund, med billeder, priser og splashes, ikke er lækker, men tit sælger varen. Det handler derfor om, at holde fokus på budskabet og forsøge, at lave lækkert design, der leder tankerne hen på produktet eller budskabet.

Nr. 2 – Skitsefasen
Glemmer at tegne skitser inden arbejdet går i gang. Det er vigtigt at man tager sig tid til skitsefasen inden man sætter sig foran skærmen og begynder at designe. Hav altid en idé klar som minimum en grov stregtegning af dit design inden du går i gang. Husk at det er ok at forkaste sine idéer og lave dem om flere gange. Fordi du har en skitse er du ikke låst til denne.

Og kritisk fejl NUMERO UNO…

Nr. 1 – Vektorgrafik
Din grafiker laver dine logoer i Photoshop og derved som pixel grafik! AAARRGGH det må man aldrig gøre! Et sådant logo kan nemlig ikke gøres stort og bruges i kæmpe format. Sikkert heller ikke særligt godt til trykte udgivelser. Det kan faktisk kun bruges online. Logoer skal ALTID laves som vektorgrafik, der er baseret på matematiske ligninger og kurver og ikke Pixels og derfor kan forstørres i en uendelighed

Hvis du er i tvivl, om din grafiker har styr på ovenstående, så vis dem gerne denne liste.