Anmeldelser på Google = Det vilde vesten


Der findes efterhånden et hav af steder hvor du kan gå ind online og skrive en anmeldelse af en virksomhed. Mange kender Trustpilot og Tripadvisor. Du kan også anmelde på Facebook hvis virksomheden har slået det til. Booker du hotel kan du også tit anmelde på den side du har booket på, eks. Booking.com og Hotels.com. Endelig er der Google hvor alle kan gå ind og anmelde din virksomhed.

Og det er jo fint for forbrugeren at det er muligt at give sin mening til kende så mange steder. De professionelle sites sørger selvfølgelig for at holde styr på anmeldelserne så man som læser, kan være sikker på at de kommer fra rigtige kunder og at der ikke står noget der er direkte løgn.

Ejeren af virksomheden har muligheden for at kommentere og ikke mindst rapportere hvis en anmeldelse er forkert, ikke overholder retningslinjer osv. Og så sidder der et menneske i den anden ende der vurderer om anmeldelsen skal fjernes. Et fair system for alle parter.

Sådan er det ikke på Google, det er det faktisk heller ikke på Facebook, men her har du som virksomhed den magt at du helt kan fjerne muligheden for at folk skriver anmeldelser. Hvilket giver rigtig god mening hvis man driver et site hvor man ikke har resurserne til at have et seriøst anmeldelsessystem.

På Google kan du IKKE slå anmeldelser fra. Hvis du vil vælger at være synlig på Google og have en My Business profil så følger anmeldelserne med.

MEN

  • Alle der kan oprette en mail, selv børn, kan gå ind og skrive en anmeldelse på Google.
  • Man kan skrive alle de anmeldelser man vil bare man gider oprette mails nok.
  • Der er ingen krav til længden af teksten i din anmeldelse. Du kan skrive ”lort” og trykke 1 stjerne bum.
  • Der er ingen krav om at du skal dokumentere at du er en rigtig kunde.

Virksomheden kan ikke gøre noget hvis det der skrives, ikke er korrekt eller hvis der blot er givet 1-sterne uden nogen grund.

Virksomheden kan kun forsøge at gøre indsigelse ved at klikke på nogle få kriterier som eks. spam, ulovligt indhold, interessekonflikt osv. Og det er IKKE muligt at tilknytte en kommentar. I de fleste tilfælde får virksomheden blot en standart mail hvor Google skriver at de ikke finder noget forkert og anmeldelsen får lov at blive.

Der findes ikke en mulighed der hedder ”Personen har ikke været kunde hos os” eller ”Personen skriver noget der ikke er rigtigt” Eller ”Personen har taget fejl af min virksomhed og en anden” osv.

I øvrigt kan alle gå ind og rapportere en anmeldelse som eks. spam. Så nogen kan gå ind og gøre dette på alle dine 5-sternede anmeldelser og måske får de succes med at nogen bliver fjernet.

Alle kan også lægge billeder op på din profil. Billeder som kan være af helt andre steder, og igen har du kun ganske få muligheder for at gøre indsigelser som kan føre til sletning af et misvisende billede.

Hvis virksomheden skifter ejer er der ingen mulighed for at få fjernet gamle anmeldelser der tilknytter sig tidligere ejere.

Det største problem er altså at der ikke er mennesker til at moderere anmeldelserne og at du ikke på nogen måde skal dokumentere at du har været kunde. Det gør bare Google anmeldelser dybt utroværdige og det er tit grunden til at man ser mange virksomheder der har fleste 5 stjernes anmeldelser, lidt færre med 4 stjerner og måske enkelte med 3 og 2 stjerner og så går baren virkelig højt op ved 1 stjerne. Her vil der selvfølgelig ligge nogle reelle anmeldelser fra kunder der er blevet sure og har givet den alt hvad den kunne trække. Men der vil også i stor stil ligge de useriøse anmeldelser som ikke giver et korrekt billede af hvordan virksomheden er.

Jeg håber at Google vil udvikle er mere seriøst anmeldelsessystem, men det er tvivlsomt, da Google i stor stil gerne vil please slutbrugeren og ikke de virksomheder som ellers lægger en masse annoncekroner hos dem.

Jeg opfordrer derfor alle til at tage Googles anmeldelser med et gran salt og søge hen til de mere seriøse sites hvor man kan være sikker på at anmeldelserne kommer fra rigtige kunder.