Endnu et eksempel på hvor vigtigt dit design brief er.


Jeg søgte engang et job, hvor jeg blev stillet en grafisk opgave. Det lød meget kort noget i retning af:
Lav en flyer der viser 3 af vores produkter og lav 3 bannere til vores webside, der også viser 3 produkter.

Meget kort uden mere information.

Jeg lavede opgaven ud fra webshoppens design og ud fra den stil jeg kunne se man allerede brugte på stedet. Det betyd at jeg holdt den røde tråd og viste min potentielle nye arbejdsgiver, at jeg nemt kunne følge deres stil og derved kunne gå i gang med det samme.

Jeg synes selv jeg havde nailet opgaven og var fuld af selvtillid da jeg viste den frem.

Det var dog desværre ikke det de ledte efter. Og jeg fik ikke jobbet.

De ville have et helt nyt og revolutionerende design, der blæste dem væk. Som de selv formulerede det.

Det var i den grad ikke det jeg havde lavet. Fordi jeg gik ud fra, at det var det andet de ville have. De havde jo ikke skrevet i deres meget korte design brief, at de ville blæses bagover af noget nyt.

Jeg var skuffet, ked af det og irriteret, mest på mig selv, fordi jeg ikke havde haft modet til at spørge ind til opgaven. For havde jeg vidst, at det var det de ville have, jamen så havde jeg jo lavet noget helt andet.

Dette understreger igen vigtigheden af at briefe sin grafiker, fotograf eller lignende godt, så man sikre at opgaven bliver løst som man gerne vil have den. Og helst første gang.

Allerede i 2015 skrev jeg lidt om hvordan du nemt kan briefe din grafiker og sparer tid og penge. Det kan du læse om her.