Den hurtige og langsomme design proces.


Kan man lave fedt design på tid? Kan man skabe noget genialt der sælger, lyn hurtigt? Er der garanti for at det man har brugt mest tid på, er det bedste?

Mine korte svar til ovenstående er Ja, ja og Nej.

Jeg har i mit design liv efterhånden opdaget at godt design ikke kun handler om tid. Det handler i meget højere grad om den gode idé. Hvis du har fået en god idé og det viser sig at du kan stykke det sammen på et par timer. Så kan det meget let blive en kæmpe Succes. Omvendt kan en mindre god idé let ende med at tage oceaner af tid og floppe fuldstændig.

Jeg har to gode eksempler på netop dette.

plakater fra nova-natura.dk

For snart 3 år siden fik jeg idéen til ”KøbenHolmer” plakaten. Selve opsætningen fik jeg skitseret ned på få minutter. Efterfølgende hyggede jeg mig med den et par dage på computeren, indtil jeg fik det hele klar. Det var altså en forholdsvis hurtig ting at få lavet.

MEN idéen var god, og ”KøbenHolmer” plakaten er ikke bare min første plakat, men også den til dato mest solgte.

Jeg fik sidste år en anden god idé tænkte jeg. Den plakat der helt sikkert kunne blive solgt mange af. En plakat med Kongemindet på Bornholms højeste punkt, Rytterknægten. Det blev et meget omfattende projekt. Plakaten tog virkelig lang tid at lave og det blev en proces der kom til at tage mere end et halvt år med on-off arbejde.  Jeg gik død i det flere gange. Men hold da op hvor var jeg stolt da resultatet var færdigt og jeg havde den færdige Rytterknægt plakat klar. Nu skulle de mange timer tjenes ind.

Men nej, plakaten har til dato kun solgt to eksemplarer. Jeps hele to stk. Jeg burde næsten sende et takkekort til de to der har købt den.

Dette skal derfor ses som et meget tydeligt eksempel på, at man ikke nødvendigvis kan sætte tid og godt design sammen. Det handler mere om den gode idé frem for tid.

Og jo selvfølgelig skal tingene gennemarbejdes. Jeg planlægger lige nu at arbejde videre med farverne på Rytterknægt plakaten og se om jeg kan gøre den lidt mere spiselig for et bredere publikum. Måske bliver det mere spildt tid, og måske ikke. Vi må se hvad der sker.

Se alle mine Bornholmske plakater her.