Facebook Tips og tricks Efterår 2015


I forbindelse med et kursus jeg lavede for Danhostel havde jeg et indslag som Facebook tips og tricks. Det blev efterfølgende postet på deres intranet. Men jeg synes faktisk også at I skal have glæde af det, så nu får I indlægget her også.

Overskrifter, afsnit, undgå ”Wall of text”.
Kort fortalt, sørg for at du ikke skriver 1 lang tekstblok, der bliver lang og kedelig at læse. Mere luft, afsnit og en overskrift, laves eks. ved at skrive kun med store bogstaver.

Dwelltime, jo mere tid du bruger, jo mere tror Facebook din post er værd.
Skriv et langt opslag på Facebook. Husk ikke at kopiere det ind, men skriv det direkte. Se om ikke du når længere ud med dette end du plejer.

Giv mere end du tager, ¾ dele fedt indhold ¼ Tilbud og reklame.
Du må ikke kun lægge tilbud på din Facebook side, du skal også engang imellem dele nogle lækre billeder, en opskrift eller noget andet som kan have interesse for dine likers. Så de har en grund til at blive hængende.

Boost ikke, opret i stedet målrettede annoncer.
Boot funktionen har kun et formål, at få dig til at bruge penge på Facebook. Husk at dine opslag på din side er lavet til dem der allerede følger din side. Vil du have nye likers skal du lave målrettede opslag til dem. Husk at tal til det ubevidste behov i dine annoncer på Facebook, modsat Google, hvor man taler til det bevidste behov.

Inviter likere af billeder og posts til at like siden.
Se beskrivelse her: https://www.facebook.com/linedesigndk/posts/917741934928134

Undgå ligegyldige opdateringen, opdater KUN når du har noget at byde ind med, aldrig bare for at opdatere.
Lav ikke planer om at opdatere en gang hver dag. Opdater 10 gange på en dag hvis du har ti fede historier den dag. Og opdater ikke noget hvis du ikke har noget at byde ind med.

Brug jeres personlighed, billeder af mennesker og især ansigter bliver set af flere.
Spørg gerne nogle gæster om I må lægge deres billede på Facebook om at de så ikke vil tagge sig selv bagefter. Det giver rigtig godt i rækkevidde ud til personernes venner.

Det handler ikke om antallet af Likes, men om konverteringer.
Lad dig ikke gå på Facebooks ugentlige mails med røde tal. Mailen er lavet fordi Facebook gerne vil tjene penge. Slet den og tænk på at det er vigtigere at have de rigtige likes frem for mange likes.

LIGE NU vægter Facebook Noter højt i sin algoritme, gå derfor hjem og lav en note allerede i dag.
Læs mere her om hvordan du gør: https://www.facebook.com/notes/line-designdk/du-skal-v%C3%A6re-hurtig-hvis-du-skal-f%C3%B8lge-med/917738311595163

Drop Hashtag på Facebook, de bliver kun brugt af brugerne på Instagram og Twitter.
Brug din tid på lækkert indhold i stedet for.

Læg dit primære indhold på din egen webside og brug de sociale medier til markedsføring, men læg også teasere og småindhold på Facebook, undgå dublicate content ved at lægge indhold på egen side først.
Vi vil gerne have gæsterne ind på egen webside hvor der er direkte booking. Facebook forsøger at stoppe dette ved at tilbyde dig en book-direkte-knap, hvor godt den virker er meget forskelligt. Hvis du har en book-direkte-knap på dine Facebook side, så sørg for at den er linket direkte til din bookingside og ikke bare til forsiden af din webside. Husk at du kan se statistik for hvor meget knappen bliver brugt.

Involver dine likers ved at stille spørgsmål, gammelt trick men det virker stadigvæk.
Husk også at poste dine opslag når dine likers er aktive, jo hurtigere de liker og kommentere jo længere ud når du opslag fordi Facebook vægter hurtig respons højt. Klik på “indblik” og derefter på “opslag” for at se hvornår dine fans er aktive.

Lav en konkurrence, men overhold ALTID Facebooks regler, disclaimer, ikke opfordre til at dele eller tagge osv.
Husk efterfølgende at udnytte den store aktivitet din konkurrence forhåbentlig giver ved at lægge tilbud op umiddelbart efter. Mangler du inspiration til hvilken konkurrence du skal lave så se evt. med her: https://www.facebook.com/linedesigndk/posts/921395214562806

For altid flere gode tips og nyheder inden for sociale medier, følg siderne Thomas Bigum og Bigum og co.
Thomas Bigum er Danmarks førende ekspert indenfor sociale medier og kommer altid med nye tips til hvad du kan gøre for at få mere gang i dine sociale medier og fortæller om de nyeste trends og udvikling.
https://www.facebook.com/thomasbigum
https://www.facebook.com/bigumco

facebooktips