Alle de overflødige mails du får når du nethandler.


Kender I det, man køber et produkt i en webshop og inden man ved af det har man fået 8-9 mails i sin indbakke. Og her taler jeg ikke om når men ved et uheld (for det er altid et uheld) får tilmeldt sig deres mindst lige så irriterende nyhedsbrev. Disse mails er SERVICEMAILS, altså mails du får fordi afsenderen oprigtigt mener at de yder dig en god service ved at sende dig en mail.

Eksempel:

Jeg køber et produkt i en webshop, det kunne være en trøje

irritation over ligegyldige servicemails

  1. mail – Bestillingsbekræftelsen

Ja det er fint I har modtaget min bestilling, den info er god at få, det kan jeg bruge til noget. Det er mit bevis på at der er hul igennem og at bolden nu ligger hos jer. Jeg har bestilt en trøje.

  1. mail – Ordrebekræftelsen

Butikken har lige tjekket at prisen stemmer og at de har min trøjen på lager og kan sende den til mig. Fint nok men det er faktisk ikke en info jeg behøver medmindre der er noget galt.

  1. mail – vi pakker din ordre

Dette er nok den mest ligegyldige mail I kan sende mig. Jeg går jo ud fra at når jeg har bestilt en trøje så pakker I den til mig og sender den til mig så snart I kan. Behøver jeg virkelig at få en mail der fortæller mig præcis hvornår I gør det? Altså med mindre I er ekstremt længere om det end hvad man som standart kan regne med.

  1. mail – Din ordre er klar til afsendelse

Ja ja er man heldig får man også sådan en mail. Altså nu vil webshoppen så lige fortælle at de har flyttet min trøje fra lageret og ud i buret til fragtmanden. Yes, en info jeg da helt sikkert ikke kan undvære.

  1. mail – Vi har modtaget din pakke

Så er det fragtfirmaets tur til at fortælle at de nu også har gjort det arbejde jeg forventer af dem.  Den her mail er især irriterende fordi jeg tit forveksler den med den næste mail om at jeg nu kan hente min pakke. Jeg får gerne en sms også så de er helt sikre på at jeg ved at de gør deres arbejde. Og ja jeg får jo et tracking nr. som igen er helt overflødigt medmindre noget går galt. Her kunne man jo så bare spørge efter det og få det af afsender. Eller endnu bedre, afsender kunne lige have skrevet det ind i mailen før.

  1. mail – Du kan nu afhente din pakke

Har jeg ikke bestilt levering til døren, så får jeg denne mail, som ud over den første mail er den eneste relevante mail at få. Nu har jeg nemlig bolden igen og nu skal jeg foretage mig noget, nemlig hente min pakke i postbutikken.

  1. mail – vi har nu udleveret din pakke

Yeeees, det ved jeg. Jeg har selv hentet den!!! Altså kom nu.

  1. mail – vurder din købsoplevelse

Nu troede man lige det var slut og at man kunne få lidt fred i indbakken, men det er næsten altid en klassiker at der lige et par dage efter tikker endnu en mail ind med en opfordring til at bedømme din købsoplevelse. Suk, nej jeg gider ikke. Stol på at I nok skal få besked hvis der er noget jeg er utilfreds med.

  1. mail – Reminder om at bedømme din købsoplevelse

Den her mail har jeg én gang benyttet til at netop bedømme min oplevelse. Jeg skrev at jeg kun kunne give dem 3 stjerner for en ellers god købsoplevelse, men at jeg blev irriteret over at blive bedt om at bedømme hele to gange at det ødelagde oplevelsen.

Mit køb af en trøje har hermed endt med at forstyrre mig ni gange efter at jeg har købt den. Og man kunne have nøjedes med at gøre det bare to gange.

Kære webshop ejere! Vil I ikke godt tænke det her igennem og se om ikke I kan reducere lidt i dette. Jeg ved godt meget af det handler om at være dækket og rede jeres røv hvis noget går galt, men det må sgu da kunne gøres mere simpelt.